پزشکی و سلامت, وبلاگ, ورزشی

با فواید ورزش پیلاتس آشنا شوید

پیلاتس

فواید ورزش پیلاتس (Pilates)

ممکن است از دونده‌ها، بازیکنان گلف و تنیس، و حتی تازه مادران در مور د فواید پیلاتس شنیده باشید. افراد مختلف با سطوح متفاوت آمادگی بدنی، که شروع به انجام پیلاتس کرده اند می‌گویند که شاهد بهبود دامنه‌ی حرکت، انعطاف‌پذیری، افزایش قدرت ماهیچه‌ای و کاهش درد کمر، گردن و مفاصل بوده‌اند.

تا کنون که چهل سال از درگذشت جوزف پیلاتس می‌گذرد، هیچگاه این ورزش تا این حد محبوب نبوده است.

  • فایده 1 : هوشیاری بدن

دارما گالیانو، مربی مشهور پیلاتس می‌گوید: «ورزش پیلاتس با آموزش شما در زندگی روزانه، شکل بدن شما را تغییر می‎دهد. هنگامی که آشپزی می‌کنید، مسواک می‌زنید، آموزه‌های پیلاتس شکم شما را به داخل و شانه‌هایتان را به پایین می‌کشد.

البته برای تغییر هوشیاری باید هنگام انجام پیلاتس دقت کافی داشته باشید. پیلاتس به شما می‌آموزد که ذهن‌تان را آموزش دهید، و تقارن و هماهنگی را در بدن ایجاد کنید».

آلیسا جورج، مربی پیلاتس می‌گوید: «به نظر من بزرگترین فایده‌ی پیلاتس، ایجاد آگاهی فردی است – آگاهی به چگونه نشستن، چگونه ایستادن یا چگونه حرکت کردن و ارتباط دادن عادات به دردها و آسیب‌های بدنی که در گذشته داشته‌اید».

دن وسترهولد، مربی پیلاتس می‌گوید: «بسیاری از افراد به دلیل سبک زندگی، کار و ورزش نکردن دچار ضعف عضلات حرکتی و درد مزمن هستند. مردم همه‌ی روز با حالتی خمیده پشت کامپیوتر می‌نشینند، سپس به سالن ورزش می‌روند و در ورزش افراط و تفریط می‌کنند. در واقع آنها از ماهیچه‌هایشان استفاده نمی‌کنند».

کارشناسان پیلاتس می‌گویند: «یک درخت را درنظر بگیرید، آیا قدرت درخت به شاخه‌های آن است؟ نه، استحکام درخت به تنه و ریشه آن بستگی دارد.

بدون داشتن یک تنه‌ی محکم درخت واژگون می‌شود. بدن انسان نیز چنین است. اگر ما ساختار بدنی محکمی نداشته باشیم، بالاخره جایی می‌رسد که در کارمان یا حتی ورزشی که انتخاب کرده‌ایم کم می‌آوریم».

بیشتر بخوانید : بهترین ورزش ها برای چربی سوزی و لاغری

پیلاتس

  • فایده‌ 2 : عضلاتی قوی‌تر

اما پیلاتس در مورد ماهیچه‌های شکمی چه می‌کند؟ آیا پیلاتس می‌تواند شکم شما را صاف کند؟ کارشناسان تذکر می‌دهند که شکم عضلانی با شکم صاف یکسان نیست.

وقتی که کسی می‌خواهد شکم صافی ولی نه عضلانی، داشته باشد، معمولا وزن کم می‌کند. اما پیلاتس علاوه بر فوایدی که برای صاف شدن شکم دارد به عضلانی شدن و قوی تر شدن عضلات کمر و کل بدن کمک می‌کند.

گالیانو می‌گوید: «همانطور که هوشیاری بدنی‌تان را افزایش می‌دهید، بهتر می‌ایستید و انعطاف‌پذیری بدنتان نیز افزایش می‌آید، و به این ترتیب شکل بدن شما تغییر می‌کند. اما صرفاً حضور یافتن در یک کلاس ورزشی ممکن است بدن شما را تغییر بدهد یا ندهد.»

کوین براون، مربی پیلاتس می‌گوید: «ماهیچه انعطاف‌پذیر ماهیچه‌ای قوی است. یک ماهیچه سفت، ممکن است خوب به نظر برسد اما انعطاف‌پذیری و تعادل ندارد و کارکردی مناسبی برای بدن به همراه نمی‌آورد، واین مشکل دیر یا زود خود را در جایی نشان خواهد داد».

  • فایده 3 : کنترل حرکات بدن

گالیانو می‌گوید: «پیلاتس مفید است چون به شما می‌آموزد که چگونه حرکت کنید».

در پیلاتس به جای اینکه هر گروه از ماهیچه‌ها به طور جداگانه تقویت شود، تمام عضلات بدن با هم کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید : بهترین برندهای اسکی فضایی و الپتیکال به همراه قیمت

پیلاتس

تاثير تمرينات پيلاتس بر بيماري آسم

آسم یکی از شایع‌ترین اختلالات دستگاه تنفسی است که با توجه به الگوی شهرنشینی میان 5 تا 10 درصد افراد جامعه مشهود است اما آیا می‌دانستید که پیــــــــلاتس بر بهبود آسم تاثیر مثبت دارد.

تمرینات ورزشی یکی از اجزای اساسی و مهم بازتوانی ریوی هستند که می‌توانند به عنوان روشی مکمل و مفید در فرآیند توانبخشی بیماران مبتلا به آسم مورد استفاده قرار گیرند.

طی پژوهشی که در بیمارستان اصفهان با هدف تاثیر تمرینات پیــــــــلاتس تعدیل شده بر کیفیت زندگی و علایم بالینی بیماران مبتلا به آسم صورت گرفت، 26 زن مراجعه کننده مبتلا به آسم به صورت تصادفی و هدفمند انتخاب شدند.

ابتدا برای اندازه‌گیری کیفیت زندگی آنها از پرسشنامه‌ی استاندارد کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم (AQLQ) استفاده شد و بعد از آن بیماران به 2 گروه 13 نفره‌ی تجربی و کنترل تقسیم شدند.

گروه تمرینی (تجربی) پیــــــــلاتس به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه و هر جلسه یک ساعت به تمرین پیلاتس زیر نظر متخصصان این رشته پرداختند.

این تمرینات در 3 وضعیت خوابیده، نشسته و ایستاده بدون نیاز به تجهیزات خاص بروی تشک انجام شد و به منظور رعایت اصل اضافه بار حرکات و تمرینات در هر جلسه نسبت به جلسه ی پیشین دشوار تر شد. (در طول دوره گروه کنترل از هیچ فعالیت ورزشی منظمی پیروی نکردند)

پس از گذشت 8 هفته همانند مرحله ابتدایی پرسشنامه استاندارد در میان آزمودنی ها توزیع شد.

با مقایسه‌ی یافته‌های پیش آزمون و پس آزمون نتیجه گیری شد که تمرینات پیــــــــلاتس تاثیر به سزایی بر کیفیت زندگی این افراد داشته است.

از تاثیرات تمرین های تنفسی پیــــــــلاتس بر بیماری آسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
جلوگیری از تجمع ترشحات، افزایش قدرت و هماهنگی عضلات تنفسی (به ویژه عضلات مسئول دم)، تصحیح الگو های تنفسی، کاهش برونکو اسپاسم و انسداد راه‌های هوایی

به گزارش ایسنا، با توجه به اطلاعات در دسترس می‌توان نتیجه گرفت که علایم و نشانه‌های آسم با اجرای تمرینات «پیــــــــلاتس تعدیل شده» بهبود یافته و همچنین وضعیت جسمانی، کیفیت زندگی، اعتماد به نفس و شادکامی این افراد نیز افزایش می‌یابد.

به شما پیشنهاد می کنیم به منظور خرید لوازم باشگاهی و ورزشی از محصلات رزان کالا دیدن فرمایید تا بهترین ها را با بهترین قیمت خریداری کنید.

بیشتر بخوانید : اصول انجام تمرینات بدنسازی و ورزش هوازی

ورزش پیلاتس

نقش پيلاتس در بهبود علائم افسردگی:

افسردگی نام غريبي نيست. فقط كافي است نگاهي دقيق تر به اطراف خود بيندازيم تا آن را ملموس تر مشاهده كنيم، چراكه در دنياي امروز ما خيلي ها گريبانگير آن هستند.

البته در اينجا نمي خواهيم از علل و عوامل ابتلا به افسردگي بگوييم و فقط مي خواهيم به نقش يكي از داروهاي مؤثر در درمان اين بيماري، اشاره اي داشته باشيم. دارويي كه نه هزينه دارد و نه زحمت، بلكه فقط اراده مي خواهد و همت.

پيلاتس پس از مدت زماني كوتاه نتايج ثمر بخشي را هم از جنبه جسمي و هم از جنبه روحي، به دنبال دارد.

تحقيقات نشان داده است؛ جواناني كه براي مدت زمان پنج هفته به تمرينات پيلاتس مي پردازند، خيلي زودتر از كساني كه روش هاي آرامش بخش روحي را تمرين مي كنند، از بند استرس و افسردگي رهايي مي يابند.

پيلاتس خيلي سريع تر از داروهاي ضد افسردگي در درمان اين بيماري مؤثر است. همچنين، درمان آن طولاني مدت و سالم تر نيز هست.

به هنگام انجام تكرينات فقط بر نحوه آهنگين حركات بدن و فعاليت ذهن تمركز كنيد.

پيلاتس با آرامش دادن به تنش ماهيچه ها و افزايش دادن به ضربان قلب، به سلامت ما كمك مي كند.

از آنجا كه افسردگي بر خواب تأثيرگذار است، پيلاتس با خسته كردن بدن خواب راحتي را به ارمغان مي آورد.

يكي از اثرات پيلاتس، تناسب اندام است و همين امر باعث مي شود كه حس اعتماد به نفس نيز پرورش يابد و روحیه شما بهتر شود.

بیشتر بخوانید : ورزش هوازی | تفاوت دویدن روی تردمیل و فضای باز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *