پزشکی و سلامت, وبلاگ, ورزشی

تاثیر ورزش بر سلامت روح و روان

تاثیر ورزش بر سلامت روان

آیا ورزش بر تقویت روحیه ما تاثیر گزار است؟

سلامت روان، موضوعی که با پیشرفت بشر و کسب آگاهی روزافزون او در رابطه با اهمیت روان و سلامتی آن در زندگی انسان، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، تلاش محققان و استادان و حتی مردم عادی برای یافتن روش هایی، برای داشتن سلامت روان افزایش یافته، و تقریبا تمام ما به این نتیجه رسیده ایم که ورزش یکی از تاثیرگذارترین روش ها می باشد.

چه فعالیت هایی را ورزش می گویند؟

هر گونه فعالیت فیزیکی بدن یک نوع ورزش می باشد،و در طول روز با هر فعالیت بدنی که انجام می دهیم در حال ورزش هستیم.

هدف از ورزش می تواند تناسب اندام، لاغری یا تقویت روحیه باشد. در اصل می توان از ورزش، برای بهبود تناسب اندام و تعادل روح و روان و یا فراهم آوردن سرگرمی و تفریح بهره برد.

همچنین می‌توانید ورزش را به صورت رقابتی برگزار شود که در این صورت باید بر پایه ای از رشته قوانین که مورد توافق همگان است، یک یا چند برنده در آن مشخص گردد.

مطالعه بیشتر : آمادگی جسمانی و تاثیر ورزش هوازی بر بدن

تاثیر ورزش بر سلامت روان

نقش ورزش در زندگی انسان چیست؟

هر فردی بورزش کردن را با هدفی انجام می دهد، اما باید در نظر داشته باشید که اهمیت ورزش در زندگی ما خیلی بیشتر از این است که؛ ورزش کنیم تا اندام متناسب و دلخواهمان را داشته باشیم.

شاید تا همین چند سال گذشته، اگر کسی به سمت ورزش در هر نوعی از آن مثل ورزش های هوازی و یا کار با دستگاه های ورزشی و دستگاه های بدنسازی مثل انواع تردمیل، دوچرخه های ثابت، وزنه های بدنسازی و … می رفت، دلیلی جز لاغر شدن و چربی سوزی و یا داشتن اندام دلخواه، او را ترغیب نمی کرد.

اما امروزه با بالا رفتن سطح آگاهی و دانش انسان در تمام زمینه ها، از جمله ارتباط تنگاتنگ سلامت جسمی و روحی انسان با هم و تاثیر شگفت انگیز ورزش بر هر دوی آن ها، اهمیت فعالیت بدنی در قالب ورزش بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفته است.

ورزش شامل چه فعالیت های بدنی می باشد؟

ورزش هرگز فقط مربوط به توانایی انجام ورزش هوازی و اندازه عضلات نیست. بلکه می تواند سلامت جسمی و فیزیکی شما را بهبود ببخشد، سایز کمر شما را متناسب کند، تاثیر قابل ملاحضه ای بر زندگی جنسی شما داشته باشد و حتی چندین سال به طول زندگی شما بیفزاید.

تاثیر ورزش بر سلامت روان

افرادی که ورزش را به صورت پیوسته و مداوم جزو برنامه های روزمره زندگیشان قرار داده اند، این کار را به خاطر حس تندرستی که به آنها می دهد انجام می دهند. آنها در طول روز انرژی بیشتری احساس می کنند، شب ها بهتر می خوابند، خاطرات شفاف تر و دقیق تری به یاد دارند و نسبت به خود و زندگی خود احساس آرامش و خوش بینی بیشتری دارند. و این یک داروی قدرتمند برای بسیاری از مشکلات روانی رایج می باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح دویدن چگونه است؟

تاثیر ورزش بر سلامت روان

تحقیقات نشان می دهد؛ افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، از سلامت روانی و سلامت عاطفی بهتری برخوردار هستند و میزان بیماری های روانی کمتری دارند.

به نظر می رسد انجام ورزش خطر ابتلا به بیماری های روانی رو کاهش داده و همچنین به درمان برخی از بیماری های روانی مثل افسردگی و اضطراب کمک می کند. به عنوان مثال، برای افسردگی خفیف تا متوسط، تحقیقات نشان داده که فعالیت بدنی می تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی یا درمان های روانشناختی مانند درمان شناختی رفتاری موثر باشد. ورزش همچنین می‌تونه یک مکمل ارزشمند برای سایر گزینه های درمانی باشد.

باید نحوه نگرش خودمان را به فعالیت بدنی تغییر داده و آن را به عنوان کاری درنظر بگیریم که باید در زندگی روزمره خود برای آن زمانی را در نظر بگیریم.

آیا حتما باید در باشگاه ورزش کنیم؟

در جواب این سوال که آیا ورزش کردن محدود به باشگاه رفتن است؛ باید بگویم خیر. البته که باشگاه یک محیط خوب برای تبادل اطلاعات و تجربیات با مربیان کاربلد است، و اینکه اکثر باشگاه ها مجهز به دستگاه های ورزشی می باشند. اما برای برخی از ما به دلایل مختلفی چون مشغله کاری، دانشگاه و مدرسه و …، ممکن نیست به طور منظم برای باشگاه زمان بگذاریم؛ به همین دلیل ورزش را مطابق شرایط و زمان خود می توانیم در خانه و پارک های مناسب و حتی به صورت پیاده روی در محل های مناسب انجام دهیم.

گاها دیده ایم که بعضی افراد، دستگاه های ورزشی مانند دستگاه تردمیل و دوچرخه ثابت و … را تهیه کرده و در خانه از آن استفاده می کنند. یا اینکه دوچرخه های معمولی و یا کفش های اسکیت و … که میتوان در محیط های باز از آن ها استفاده کنیم و به این صورت خارج از محیط باشگاه اوقات ورزشی خود را بسازیم.

مطالعه بیشتر : معرفی انواع تردمیل در فروشگاه رزان کالا

تاثیر ورزش بر سلامت روان با ایجاد حس عزت نفس بالا

انجام حرکات ورزشی به‌صورت روزانه و منظم و در پی آن داشتن اندامی متناسب و زیبا موجب می شود تا حسی که نسبت به خودمان و بدنمان دارید، مطلوب تر و رو به بهتر شدن باشد. مسلما داشتن ظاهری زیبا و حس مثبت به ظاهرمان، مخصوصا زمانی که دست رنج تلاش های مستمر و منظم خودمان باشد، تاثیر بسیاری روی رضایت از خویش و در نتیجه بالا رفتن عزت نفس ما خواهد داشت.

سخن آخر

قرار دادن ورزش در برنامه زندگیمان به صورت منظم، نوعی سرمایه‌گذاری روی ذهن، روح و بدن می باشد. برخی از افراد حالاتی چون خستگی و کاهش انرژی را بعد از انجام تمرینات ورزشی تجربه می‌کنند. این افراد ممکن است برای ویتامین مورد‌نیاز بدن و افزایش سطح انرژی به مصرف مکمل های ورزشی نیاز داشته باشند. البته به یاد داشته باشید که مصرف مکمل‌های غذایی نیز باید تحت نظر مشاور و پزشک صورت گیرد.

در انتها بهتر است شما را با رزان کالا، یکی از بهترین فروشگاه های لوازم ورزشی در تهران آشنا کنیم تا بتوانید هر نوع دستگاه ورزشی را با ارزانترین قیمت بازار از این فروشگاه تهیه کنید.

شما می توانید هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری سفارش مورد نظر خود را ثبت نموده و درب منزل تحویل بگیرید.

دستگاه های ورزشی که در رزان کالا به فروش می رسند:

انواع تردمیل شامل :

تردمیل های خانگی و باشگاهی، تردمیل های مکانیکی و بدون موتور و … می باشد که به منظور خرید تردمیل خانگی با ارزانترین قیمت بازار می توانید سفارش خود را در همین سایت ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *