پزشکی و سلامت, تردمیل, وبلاگ, ورزشی

آیا با با الپتیکال میشه عضله سازی کرد؟

ورزش با اسکی فضایی یا الپتیکال
الپتیکال چه نوع دستگاه ورزشی است؟

الپتیکال یک دستگاه مخصوص انجام تمرینات هوازی است که عملکرد آن تقریبا شبیه تردمیل می باشد.

الپتیکال ها دارای دو پدال و دو دسته اهرم مانند با قابلیت تنظیم سرعت، مقاومت، شیب و غیره می باشند.

آیا اسکی فضایی یا الپتیکال واقعا تاثیر دارد؟

اکثرا  بسیاری از مردم استفاده از الپتیکال را بی تاثیر و اتلاف وقت در ورزش می دانند.

چون تصورشان این است که چون زمان کم و فعالیت سختی با این دستگاه نداشتند، پس تاثیری هم نخواهد داشت. اما ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم علاوه بر اینکه این تصور صحیح نیست بلکه میزان درگیری ماهیچه ها حین استفاده زیاد است. پس شما را با مزایای الپتیکال آشنا کنیم..

مزایای الپتیکال :

الپتیکال چگونه باعث چربی سوزی و لاغری شکم می شود؟

هنگام کار با اسکی فضایی، شکم در وضعیت راست و عمودی قرار می گیرد و هنگام استفاده از پاها، بازوان نیز درگیر می شود که تاثیری مشابه ورزش صخره نوردی روی بدن گذاشته و به همین دلیل استفاده از الپتیکال راهی عالی برای سوزاندن کالری و از بین بردن چربی های شکمی محسوب می شود.

استفاده از اسکی فضایی سبب گرم شدن بدن همراه با بالا بردن ضربان قلب و بالا بردن آمادگی بدن، حتی بیشتر از تردمیل می شود.

اگر شما نحوه صحیح استفاده از این دستگاه را بدانید و همچنین به همراه داشتن برنامه تمرینی مناسب، می توانید یک تمرین عالی و موثر را تجربه کنید.

لاغری و چربی سوزی با الپتیکال

دستگاه الپتیکال، وسیله ای عالی برای سوزاندن چربی های شکمی است، خصوصا زمانی که با برخی تمرینات دیگر همراه شود می تواند در کوچک و عضلانی شدن شکم تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین سبب، سوزاندن کالری، لاغری، تقویت سیستم قلب و تنفسی، عضله ای و خوش فرم شدن بدن خصوصا پاها می شود.

مطالعه بیشتر : فواید الپتیکال برای بدن و لاغری

عضله سازی با دستگاه های ورزشی الپتیکال

استفاده از آن سبب تحرک اندام های فوقانی و تحتانی بدن به طور همزمان می شود. این تمرین علاوه بر پایین تنه اندام های فوقانی شما نظیر کتف، دستها، شانه و قفسه سینه نیز در این فعالیت شرکت کرده و تقویت می شوند.

مطالعه بیشتر : برنامه تمرینی با الپتیکال و اسکی فضایی

اسکی فضایی برخلاف تردمیل و دوچرخه ثابت از فشار به زانو جلوگیری می کند

و اما چگونه؟

به این دلیل که اسکی فضایی مانند پیاده روی و دویدن می باشد و همان فواید را دارد، فشاری که از دویدن و استفاده از تردمیل به مفاصل و زانو وارد می شود، در تمرین الپتیکال وجود ندارد و حتی برای کسانی که زانو درد دارند هم توصیه می شود.

ورزش با اسکی فضایی یا الپتیکال
پس الپتیکال بهتر است یا تردمیل؟

تمرین با الپتیکال، تمرینی با ضربه های کم است که حتی فشار را از روی زانوها را هم بر می دارد.

در صورت استفاده صحیح از دستگاه الپتیکال معمولا زانو درد ایجاد نخواهد شد و می تواند جایگزین خوبی برای فعالیت هایی همچون دویدن برای افرادی باشد که از درد زانو و مفاصل رنج می برند.

تقویت عضلات ران و پا با الپتیکال

تمرین با الپتیکال باعث تقویت عضلات مختلف پا می شود به این صورت که تاثیر آن روی ماهیچه های  پشت ران و عضلات چهار سر ران خیلی زیاد است.

بخصوص این که می توان روی این دستگاه به سمت عقب پدال زد که تاثیر آن روی تقویت ران به مراتب بیشتر از پدال رو به جلو می باشد.

علاوه براین الپتیکال دارای تنوع حرکات و امکان حرکت به جلو و عقب می باشد که به راحتی می توانید تمرینات عضلانی خاص را به صورت همزمان روی آن انجام دهید.

چطور می توانم با اسکی فضایی، عضله سازی کنم؟

اگر تمرینات هوازی را با تمرینات قدرتی مانند وزنه برداری، ترکیب کنید، توده‌ی عضلانی می سازید،. تمرینات قدرتی به شما کمک می‌کنند که بطور موثرتری کالری بسوزانید و همچنین نسبت عضله به چربی را افزایش می‌دهند.

بهبود تعادل و حرکت، یکی دیگر از مزایای الپتیکال و اسکی فضایی

افرادی که دچار آسیب مفصل ران شده اند، کسانی که قصد عمل جراحی مفصل ران دارند یا عمل جراحی رباط صلیبی قدامی (ACL) انجام داده اند با استفاده از دستگاه الپتیکال می توانند حرکات طبیعی پیاده روی یا دو را تقلید کنند.

تاثیر دستگاه الپتیکال برای بهبود حرکات طبیعی مفاصل ران از تاثیر پیاده روی نیز بیشتر است، به همین دلیل بسیاری از متخصصان توصیه می کنند افراد پس از عمل جراحی جدی برای ترمیم مفاصل ران و پاها از این دستگاه استفاده کنند، اگرچه قبل از هرگونه اقدام در این زمینه، نیاز به مشورت با پزشک متخصص می باشد.

ورزش با اسکی فضایی یا الپتیکال

انجام تمرینات هوازی با اسکی فضایی

از آن جایی که الپتیکال از انواع ورزش های هوازی است به مرور و با افزایش ظرفیت هوازی، استقامت و نیروی بدنی را افزایش خواهد داد.

چرا که فعالیت های هوازی با توجه به میزان اکسیژنی که مصرف می شود سنجیده می شود. یعنی هرچه فعالیت هوازی بیشتری داشته باشید، اکسیژن بیشتری را مصرف می کنید که این کار را می توانید با الپتیکال ها انجام دهید.

بیشتر بخوانید : الپتیکال یا اسکی فضایی یکی از بهترین دستگاه های چربی سوزی

سلامت استخوانی ماهیچه ای با ورزش با اسکی فضایی

تمرین با الپتیکال سبب تقویت استخوان ها شده و به بهبود تراکم استخوانی کمک می کند و این مزیت الپتیکال به علت انجام تمرینات تحمل وزن حین استفاده از دستگاه است زیرا در تمام مدت وزن بدن روی پاها قرار دارد و این وزن ثابت روی عضلات و استخوان ها، باعث افزایش چگالی استخوانی و رشد سلولی آن می شود.

این مزیت تمرینات الپتیکال از بروز بیماری های استخوانی و مفصلی، ضعیف شدن و شکستگی استخوان ها پیشگیری می کند.

ورزش با الپتیکال منجر به سلامت قلب و ریه می شود

دستگاه الپتیکال به این دلیل که  باعث افزایش ضربان قلب می شود برای سیستم قلبی و عروقی بدن بسیار مفید است.

علاوه بر آن این دستگاه ظرفیت هوازی بدن را افزایش می دهد که آن هم تاثیر فراوانی در تقویت قلب و ریه ها دارد.

الپتیکال یا اسکی فضایی چقدر کالری میسوزاند؟

برخی مطالعات نشان داده استفاده از دستگاه الپتیکال به مدت 30 دقیقه، باعث سوزاندن حدود 400 کالری در بدن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *