وبلاگ

چگونه در تربیت فرزندانمان بهترین باشیم؟

ارتباط والدین با فرزندان

این مقاله و مطلب مناسب والدینی می باشد که بهتربیت فرزندان خود اهمیت می دهند و همواره به دنبال راهی برای ارتباط بهتر آن ها و یافتن را درست بزرگ کردن فرزندان می باشد.امیدواریم این مطلب برای شما والدین عزیز مفید بوده باشد.

تهدید ، به کودک جرأت منفی می دهد

“اگر یکبار دیگر دوستت را اذیت کنی، یک کتک مفصل می خوری. اگر یکبار دیگر این کار را تکرار کنی من میدونم با تو. صبر کن تا بابا بیاد…”

هنگامی که کودک بارها تهدیداتی از والدین خود میشنود، ولی به ندرت عواقب کار بد خود را میبیند، تهدید به روشی نامناسب و بی حاصل برای مهار رفتار کودک تبدیل میشه، که نه تنها کودک را از انجام کار بد باز نمیدارد بلکه او را حریص تر می کند.

یعنی گاهی اوقات این تهدیدها حتی به کودکان این جرأت و شهامت را می دهد تا پدر و مادر خود را در آن محدوده امتحان کنند و صبر و تحمل آنان را بسنجند.

کودکان را بشناسید

كودك سالم و كنجكاو دوست داره آزاد باشه بدوه و كشف كنه، پس طبيعيه اگر تو خيابون دست والدينش رو رها كنه يا بدون اجازه درو باز كنه و بره بيرون

كودكان چون فرقي بين تخيل و واقعيت نميدونند، ترسوندن يا اگاهي دادن به كودكان در مورد بچه دزد يا آزار جنسي تنها باعث وحشت و ترس شديد و اضطراب و عدم اطمينان كودك ميشه.

آموزش، تنها در حدی است كه كودك بدونه قسمت شخصي بدنش رو به كسي نبايد نشون بده يا نبايد همراه غريبه ها جايي بره.اما پدر و مادر حتي یك دقيقه هم و فقط يك دقيقه هم نبايد كودكشون رو در شرايطي قرار بدن كه خطر اين اتفاق وجود داشته باشه.

كودكان توانايي براي درك خطر و مراقبت از خود ندارند. البته بعضي از بچه ها جسورتر و عده اي ديگه محتاط ترند اما براي تصميم گيري درست بايد صبور باشيم تا مغز بچه ها به رشد لازم برسد.

با افزایش سن، دامنه کنجکاوی بچه ها چه تغییری می کند؟
  • کنجکاوی کودکان در سه ماهگی تا شش ماهگی معمولا در حول و حوش یک متر است.
  • از شش ماهگی تا نه ماهگی معمولا در پیرامون خودشان در یک اتاق معمولی در فضایی دو، سه متری دنبال چیزهای جدید می گردند.
  • از نه ماهگی تا دوازده ماهگی کنجکاوی آنها از این فراتر رفته و دوست دارند در خارج از محدوده پدر و مادر کنجکاوی و جست و جو کنند.
  • از یک سال تا یک و نیم سال، کودک دوست دارد کاملا در خارج از محدوده پدر و مادر کنجکاوی کند.

بنابراین اگر می خواهیم کنجکاوی بچه خود را تقویت کنیم باید به این ویژگی ها توجه کنیم. برای نمونه در این فاصله ها به تناسب سن آنها وسایلی قرار دهیم که در معرض نگاه آنها قرار گیرد.

مناسبتها از بهترین فرصتهای تربیتی هستند!

در مناسبتهایی مثل روز دختر، روزهای تولد و مناسبتهای خاص کودکان، آنها را تنها نگذارید.

درست است که روز دختر است اما این به آن معنا نیست که پسرها سهمی از این روز ندارند. مناسبتهای اینچنینی فرصتی مناسب برای یاد دادن مهربانی، بخشش، دوست داشتن دیگران، یادگرفتن رفتار و احترام اجتماعی از طریق مشارکت کودک در آن مناسبت است.

مثلا در روز دختر، شما میتوانید یک هدیه تهیه کنید (که لزوما قرار نیست یک گران یا بزرگ باشد، مثلا یک شاخه ی گل یا یک نقاشی که خود او کشیده هم کفایت میکند) که پسرتان از طرف خودش به خواهرش، مادرش، دختر خاله و … هدیه دهد.

این کار باعث میشود کودک غیر از داشتن یک احساس خوب و سهیم دانستن خود در آن مناسبت، حس احترام به دیگران(خصوصا در بزرگسالی نگه داشتن احترام زنان در جامعه) را آموزش ببیند.
این مسئله در مورد دختران هم صدق میکند. آنها هم روز پدر به برادرشان میتوانند هدیه بدهند. یاد گرفتن رفتار، برخود و نگرش اجتماعی از همین جاها آغاز میشود.
کودک همیشه کودک نمیماند و هدف ما از تربیت کودک، داشتن یک زندگی بهتر و شادتر در آینده است.

نکاتی درمورد بازی کردن فرزندان

بازی‌های رایانه‌ای موجب درونگرایی و بروز رفتار خشونت در کودکان و نوجوانان می‌شود.

خشونت بازی‌های خشن ویدیوئی به دلیل مضامین رقابتی می‌توانند سبب شکل گیری رفتار خشونت آمیز در مخاطبان شوند.

تحقیقات انجام شده نشانگر آن است که شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای برای جذب کودکان و نوجوانان و به دنبال آن فروش بیشتر، از سه عامل اصلی خشونت، وحشت و شهوت استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از این مشکلات، اعتیاد این رده سنی به بازی است.

اعتیاد به بازی رایانه‌ای در میان بسیاری از افرادی که وقت زیادی برای این بازی‌ها می‌گذارند دیده می‌شود، به طوری که نوجوان نمی‌تواند برای مدت طولانی بازی نکند و از لحاظ ذهنی خود را نیازمند بازی کردن می‌بینند.

بسیاری از این افراد، هنگام خواب هم راحت نیستند و دچار کابوس می شوند.

بازی رایانه ای کودکان

اکثر والدین وقتی از سر کار میان، اولین کاری که برای سرگرم کردن کودکشون ميكنن روشن کردن تلویزیونه.اما روش های بهتری هم وجود داره :

پازل های مناسب با سن کودک رو تهیه کنید یا تصویری رو که خیلی به اون علاقه منده به صورت پازل دربیارید. از کودک بخواید که پازل رو برای شما درست کنه.

می تونید برای انجام این کار زمان مشخص کنید تا هیجان بیشتری به بازی بدید.

یک کتاب از کتاب های کودک رو انتخاب کنید و ازش بخواید که اون رو با صدای بلند براتون بخونه.

اگر کتاب داستانه، بهش بگید که صداشو متناسب با هر شخصیت تغییر بده. اگر کتاب علمی هست، حین خوندن ازش سوال بپرسید.

این کارو می تونید وقتی تو آشپزخونه مشغول هستید انجام بدید.

از بازی های فکری برای روزهایی که خسته اید کمک بگیرید.

چند بازی فکری متناسب با سن کودک، تهیه کنید.

این بازی ها انرژی زیادی از شما نمی گیره اما به پرورش قدرت فکری کودکتون کمک میکنه.سرگرم کردن بچه هم جز وظایف ماست، پس برای اون هم برنامه ریزی مخصوص خودش رو داشته باشید.

فروش ماشین شارژی کودکان توسط رزان کالا

ماشین شارژی، یک سرگرمی ویژه برای فرزندانتان

ماشین شارژی کودکان یکی از بهترین سرگرمی هایی می باشد که می توانید برای فرزندان خود تهیه کنید.چرا که ماشین شارژی یکی از بازی هایی می باشد که مورد سلیقه بچه ها و فرزندان شماست چرا که بچه  ها دوست دارند مانند بزرگتر ها رفتار کنند و کارهایی را انجام بدهند که والدین و بزرگترهایشان انجام می دهند مثل رانندگی.

با خرید ماشین شارژی می توانید باعث شوید کودکان اعتماد به نفس داشته باشند و حس استقلال و بزرگی کنند و از بازی با وسیله نقلیه خودشان با لذت سرگرم یشوند.

رزان کالا بهترین ماشین های شارژی را زیر قیمت بازار در اختیار شما عزیزان می دهد که می توانید چه حضوری با مراجعه به فروشگاه و چه اینترنتی از طریق خرید از سایت اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : بازی هایی که باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود

موقعیت های بسیار زیادی برای والدین پیش می آید که کودک از آنها می خواهد تا کاری را انجام دهد یا چیزی را داشته باشد که مناسب سن او نیست.

معمولاً اولین جمله ای که والدین از آن استفاده می کنند، چیست؟ جملهٔ آشنای دوران کودکی خودمان : «هر وقت بزرگ شدی می توانی این کار را انجام دهی یا این را داشته باشی»!

گفتن این جمله و تکرار آن توسط والدین، باعث می شود تا کودک درون ذهنش از دوران بزرگسالی یک موقعیت خیالی، رهایی یافتن از تمام محدودیت ها و رسیدن به تمام آرزوها بسازد که در بیشتر اوقات چون به همهٔ خواسته های خود نمی رسد، ممکن است کودک در همان ابتدای بزرگسالی بگوید: «این بود روزهایی که منتظرش بودم؟».

بهتر است به جای جملهٔ «هر وقت بزرگ شدی …»، سن مناسب و منطقی را به کودک بگوییم. به طور مثال: «وقتی ۱۸ ساله شدی، می توانی رانندگی کنی، وقتی ۷ ساله شدی می توانی به این کلاس ورزشی بروی».

با این کار دیگر رویایی غیر منطقی و کمال‌گرایانه برای کودک خود نمی سازید. شنیدن این جملات کودک را همیشه منتظر دوران بزرگسالی می‌ کند و فرصت لذت بردن از حال و داشته های دوران کودکی را از او می گیرد.

در مواقعی که کودکتان استرس دارد ⁣اينگونه رفتار كنيد

سعی کنید با کودک خود حرف بزنید و به او نشان دهید که او را درک می‌کنید.

احساسات او را به زبان آورید و درباره آن با او صحبت کنید.

برای مثال به او بگویید: «به نظر می‌رسد ناراحت هستی. می‌توانی علتش را به من بگویی»

یا «به نظر می‌رسد هنوز بابت این اتفاق نگران هستی.» هرگز کودک را سرزنش نکنید و سعی نکنید احساس او را ناچیز بشمارید.

به او نگویید: «هنوز هم ناراحتی؟ مگر چه اتفاقی افتاده؟!»

به گونه‌ای بااو حرف بزنید که کودک بداند می‌خواهید با شما درباره‌ی اضطرابش صحبت کند.

آیا شما هم از لجبازی بچه تون خسته شدین؟!

اصلاً میدونید لجبازی چیه،در چه سنی پیدا میشه و با یه بچه لجباز باید چه برخوردی داشته باشید؟

لجبازی یه مرحله از رشد کودک شماست و از ۲ سالگی شروع میشه و در ۳ تا ۴ سالگی به اوج میرسه و در حدود ۶ سالگی کاهش پیدا می‌کنه.

والدین و فرزندان

با لجبازی بچه مون چکار کنیم؟

اول از همه باید به اندازه کافی نرمش و انعطاف داشته باشیم و با کودک مدار کنیم، براش امنیت ایجاد کنیم، اصلا تنبیهش نکنیم, بهش حق انتخاب بدیم، به رژیم غذایی اون توجه کنیم و ده ها مورد دیگه….

اگر دوست دارید کتاب صوتی «با لجبازی فرزندم چگونه برخورد کنم؟» رو به همراه فایل متنی اون فقط با قیمت ۲۰ هزار تومان (پنجاه نفر اول فقط با ۱۵ هزار تومان) دریافت کنید و همزمان با آشپزی، رانندگی و یا سایر کارهاتون به اون گوش بدید همین الان به آیدی زیر پیام بدید:

عواملی که باعث می شوند ،والدین نتوانند اقتدار خود را حفظ و اعمال نمایند :

ترس از این که فرزندشان آن ها را دوست نداشته باشد
احساس این که پدر و مادر بی رحمی هستند
چون خودشان در کودکی تنبیه شده اند، از اقتدار واهمه دارند
از بروز اختلاف در خانواده نگرانند
شخصیت قاطعی ندارند
اهداف تربیتی مشخصی ندارند

بیشتر بخوانبد : ماشین شارژی، سرگرمی خلاقانه برای کودکان در خانه

در آخر پیامی به والدین گرامی

اگر یک روز سخت و پرمشغله را پشت سر گذاشته اید، لطفا تلافی آن را سر بچه ها در نیاورید. همه ما در زندگی روزهای سخت و پرکار داریم، ولی باید آرامش خود را حفظ و راهی برای کاهش خستگی روزانه پیدا کنیم.

سعی کنید وقتی کنار افراد خانواده بویژه کودکان هستید، شاد و پرانرژی باشید، زیرا بچه ها پدر و مادر شاد و پرانرژی می خواهند، نه پدر و مادر خسته و عصبی.

این نکته مهم است، زمانی که فرزندتان با شما صحبت می کند مدام کلام او را قطع نکنید، چراکه احساس می کند تمایلی به شنیدن حرف هایش ندارید، لذا از حرف زدن با شما دلسرد می شود.
همیشه سعی کنید صبور باشید و به حرف فرزندتان بدقت گوش کنید، زیرا این گونه به او می فهمانید، آن قدر برایش ارزش و احترام قائلید که حاضرید تمام حرف هایش را بشنوید.

با این روش می توانید متوجه مشکلات ریز و درشت فرزندتان بشوید و بموقع به او کمک کنید. به اهداف و احساساتش احترام بگذارید و همیشه به او بگویید چقدر دوستش دارید.

والدین عزیز:

از تشویق کردن کار خوب فرزندتان نترسید،
از احترام گذاشتن به فرزندتان نترسید،
از بخشیدن خطاهای فرزندتان نترسید،
از بی اعتنایی به کار بد اما بی خطر فرزندتان نترسید..

از اشتباهات فرزندتان نترسید،
از بهانه گیری های گاه و بیگاه فرزندتان نترسید،
از دادن عشق بی قید و شرط به فرزندتان نترسید،
از آزادی دادن به فرزندتان نترسید، زیرا فرزندتان لوس نخواهد شد.

اگر به فرزندتان اجازه ندهید به حق کسی تجاوز کند یا به خود و دیگران صدمه بزند، با دادن احترام، عشق،محبت، بخشش، گذشت و تشویق فرزندتان ضعیف و لوس نخواهد شد بلکه فرزندتان خواهد شکفت و حرمت نفس و اعتماد به نفس در او نهادینه خواهد شد .

بی قید و شرط به فرزندتان عشق بورزید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *