راهنمای خرید, وبلاگ, ورزشی

آموزش رانندگی با موتورهای چهار چرخ

رانندگی با موتورهای چهارچرخ

موتور سواری با موتور های چهار چرخ، یک ورزش هیجان انگیز و پر طرفدار در بین جوانان می باشد. اما متاسفانه به دلیل اینکه این وزش در کشور ما، چند سالی است که وارد شده، امکانات و موسسات آموزشی، به حد مطلوب نرسیده است.

به این دلیل توسط این مقاله  سعی داریم شما را با ماشین های چهار چرخ و نحوه صحیح رانندگی با آن بیشتر آشنا کنیم.

نحوه صحیح رانندگی با موتورهای چهارچرخ

قبل از استفاده و رانندگی ابتدا لازم است از سالم بودن تمام قطعات و اجزای آن مطمعن باشیم و دفترچه راهنما را حتما مطالعه کنیم.

اگر از رزان کالا خرید کرده باشید همکاران ما در رزان کالا شما را راهنمایی خواهند کرد.

اجزای موتورهای چهارچرخ که برای رانندگی باید با آن ها سر و کار دارید :

اهرم ترمز عقب، اهرم ترمز جلو، اهرم گاز ( این اهرم در موتور چهارچرخ با موتورسیکلت کاملا متفاوت بوده و با انگشت شصت سمت راست کنترل می شود ).

کلید روشن و خاموش کردن، شیر بنزین، ساسات، کلید خاموش کردن اضطراری، درب باک، کلید استارت یا هندل، کلید روشن خاموش کردن چراغ، کلید نور بالا و پایین، اهرم دنده عقب، اهرم یا دسته دنده، دکمه یا اهرم قفل دفرانسیل ( در صورت وجود )

مطمعن بودن از باد چرخ ها، کیفیت بسته شدن پیچ ها، کنترل اهرم ها، ترمز ها و سالم بودن کلید روشن و خاموش و همچنین انتخاب مسیر های مناسب از مواردی می باشد که حتما قبل از رانندگی باید چک شود تا از بروز حوادث جلوگیری شود و یک رانندگی با اطمینان را با لذت تجربه کنید.

چه مسیرهایی برای آموزش رانندگی با موتور 4 چرخ ها مناسب است؟

مسیر انتخابی تان نباید دارای موانع و شیب زیاد باشد و ماسه های خیس و گیاهان دور باشد. بهتر است برای بهتر دیده شدن از آنتن و پرچم متصل به آن استفاده کنید.

برای رانندگی باید ابزارهای مناسبی از جمله کلاه ایمنی، سپر بلا، ژاکت، چکمه، دستکش و سایر لوازم جانبی مورد نیاز را تهیه و به کار برد.

رانندگی با موتورهای چهارچرخ

آموزش موتور سواری با 4 چرخ ها

برای نشستن بر روی موتور دقت داشته باشید، به گونه ای روی زین قرار بگیرید که به تمام دکمه ها و اهرم ها دسترسی داشته باشید.

و بتوانید در مواقع لازم وزن خود را به هر نقطه ای که خواستید انتقال دهید. سر و صورت را بالا نگه داشته و به جلو نگاه کنید. آرنج های تان به سمت بیرون موتور خم شده باشند. انگشتان تان بر روی فرمان باشد.

با استفاده از دفترچه راهنما نحوه روشن شدن و استارت موتور را مطالعه کنید.

جهت کنترل موتورتان پس از خلاص کردن دنده، و یا قرار دادن آن در حالت پارک، ترمز پارک را فعال کنید. شیر بنزین را درحالت باز بودن قرار دهید.

در صورت سرد بودن هوا، می توانید از ساسات استفاده کنید. و حالا کلید استارت را فشار داده و موتور را روشن کنید. و بعد از گرم شدن موتور، ساسات را غیر فعال کنید.

پس از گرم شدن موتور، به دنده یک بروید و با رها کردن تدریجی کلاچ شروع به حرکت کنید. موتورهای اتوماتیک برای عوض کردن دنده نیاز به اقدام خاصی ندارند ولی برای موتور های دنده ای باید نکاتی را رعایت کنید.

با صدا و کلاچ موتور خود آشنا شوید تا لحظه صحیح تعویض دنده را متوجه شوید و از خاموش شدن ناگهانی آن جلوگیری کنید.

ترمز در موتور های چهارچرخ دارای دو نوع سیستم ترمزگیری هستند. ترمز های مجزای جلو و عقب و ترمز های مرتبط و همزمان، دو دسته اصلی هستند.

در هنگام گرفتن ترمز موتور خود می توانید با رها کردن گاز و کاهش دادن دنده، ترمزگیری راحت تری داشته باشید.

سعی کنید پدال ترمز را به آرامی فشار دهید و در هنگام ترمز گیری در پیچ ها کاملا مراقب باشید. همچین هنگام پایین آمدن از تپه ها از ترمزگیری به مدت طولانی به شدت خودداری کنید.

رانندگی با موتورهای چهارچرخ

دور زدن با موتورهای چهارچرخ :

دور زدن با موتور چهار چرخ در زمان دور زدن با چهارچرخ مهم ترین نکته انتقال وزن بدن است. همیشه باید وزن تان را به داخل پیچ و جلوی خود انتقال دهید.

هر چقدر هم بخواهید سریع تر دور بزنید بایستی وزن بیشتری را به داخل پیچ انتقال دهید. برای انتقال وزن بیشتر بایستی نشیمن گاه خود را به طور کامل به داخل حرکت دهید. طی کردن پیچ ها در سرعت های بالا قواعد متفاوتی دارد. در هنگام دور زدن هم گاز و هم ترمز باید کاملا رها شوند و هیچکدام نباید استفاده شوند.

با توجه به عدم استفاده از گاز در هنگام دور زدن، باید قبل از دور زدن سرعت به حداقل مقداری رسیده باشید که به مرور این سرعت را خود به خود احساس خواهید کرد.

بدترین اشتباه در هنگام دور زدن نگاه کردن به پایین، به پدال ها، به فرمان جلوی موتور یا به موانع دور و بر پیچ می باشد. وقتی نگاه شما از مسیر حرکتتان منحرف می شود، دیگر حواستان به مسیر چرخ جلو یا همان فرمان موتور نخواهد بود و با تغییر جهت نگاه شما، بصورت ناخودآگاه فرمان هم به سمت نگاه شما می چرخد.

بدن خود و موتور را هنگام پیچیدن به سمتی که می پیچید، متمایل نمایید تا تعادل موتور به هم نخورد و بعد از پایان پیچ و مستقیم شدن تقریبی مسیر، کمی گاز دهید تا موتور دوباره کمی سرعت گرفته و تعادل خود را از دست ندهد.

ترمز با موتورهای 4 چرخ:

ترمز هم مانند گاز و کلاچ باید به آرامی گرفته شود.

ترمز گرفتن یک امر مرحله ای می باشد که باید با یک ریتم خاص و زمانبندی دقیق انجام گیرد.

برای ترمز کردن حتما نیاز به تغییر دنده و کاهش آن دارید. کم کم دنده را کاهش دهید.و به هیچ وجه بصورت ناگهانی ترمز نکنید و ناگهانی پدال ترمز را تا انتها فشار ندهید. بلکه کم کم سرعت را کم کرده و دنده را کاهش دهید.

ترتیب ترمز گرفتن هنگام موتورسواری بدین صورت است که اول ترمز جلو و سپس بعد از کاهش سرعت ترمز عقب را فشار دهید.

وقتی به دنده ۲ رسیدید، شما اجازه توقف کامل را دارید و می توانید روی پدال های ترمز البته بصورت آهسته و نه ناگهانی فشار وارد کنید.

بعد از ترمز نیز برای حفظ تعادل ابتدا پای چپ و بعد از توقف کامل پای راستتان را نیز روی زمین قرار دهید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

رزان کالا، نماینده رسمی فروش انواع موتورهای چهار چرخ می باشد که برای مشاهده انواع چهارچرخ حرفه ای  از سایر محصولات ما دیدن فرمایید.