ورزشی

همه چیز درمورد بدنسازی و تاثیرات این ورزش روی جوانان و بانوان

ورزش بدنسازی چیست؟

بدنسازی که البته در انواع مختلفی وجود دارد، لزوماً منجر به افزایش حجم و سایز عضله نمی شود. این برنامه و هدف شماست که تعیین کننده خواهد بود، جالب است بدانید تمامی ورزشکاران در رشته های ورزشی، از جمله فوتبال، بکس، ژیمناستیک و دومیدانی که عضلات خیلی حجیمی ندارند، از تمرینات بدنسازی بهره می گیرند.

این تمرینات با افزایش قدرت، استقامت و کارایی بدن به ورزشکاران کمک خواهد کرد.
تناسب اندام نیز یکی از مهم ترین مزایای ورزش بدنسازی است که امروزه بیش از هر جنبهٔ آن اهمیت پیدا کرده است. شما برای افزایش حجم عضله و چربی سوزی به کمک بدنسازی نیاز خواهید داشت!

تفاوت اصلی بین فیتنس و بدنسازی در چیست؟

یکی از اصلی ترین تفاوت های بین بدنسازی و فیتنس این است که در فیتنس نیازی به وزنه زدن های سنگین نیست.

در صورتی که در بدنسازی اصولا با هل دادن و کشیدن وزنه های سنگین درگیر هستیم. با وزنه زدن ماهیچه ها سریع تر رشد می کنند و ورزشکاران قدرت بدنی بیشتری بدست می آورند.

یک قانون کلی و عمومی وجود دارد که می گوید وزنه زدن ، نسبتا آسان ترین راه برای رسیدن به توده عضلانی است.

بدنسازان بیشتر به برآمدگی و برجستگی عضلات و قوی تر و قدرتمند دیده شدن بوسیله عضلات حجیم خود، علاقه دارند. در صورتی که فیتنس کاملا در مخالف این جهت است.

مطالعه بیشتر:

برنامه تمرینی لاغری و چربی سوزی با بدنسازی و هوازی

کار مکمل های بدنسازی چیست؟

مکمل بدنسازی معمولاً توسط افرادی که ورزش می کنند و یا به نوعی درگیر رشته بدنسازی هستند مورد استفاده قرار می گیرند.

این مکمل ها معمولاً برای رسیدن به اهداف مختلفی مصرف می شوند که از جمله می توان به مکمل افزایش وزن ( گینر )،مکمل کاهش وزن ( چربی سوز ) ، مکمل های افزایش عملکرد ورزشی ( مکمل پمپ ) و مکمل ریکاوری، مکمل پروتئین، مکمل کراتین و … اشاره کرد.

همچنین افراد روزانه مکمل های مختلفی مثلاً کراتین ، اسیدهای آمینه شاخه دار، گلوتامین و پروهورمون و … استفاده می کنند.

اشتباهات رایج در باشگاه های بدنسازی

  • تمرین کردن برای لاغری موضعی
  • حرف زدن بیش از حد با دوستان به جای تمرین و ورزش کردن
  • تمرین نکردن با شدت کافی
  • تمرین در حدی که همیشه در نمودار ضربان قلب در منطقه «سوزاندن چربی» قرار گیرد
  • دست بالا گرفتن میزان کالری مصرفی ای که وسیله ورزشی نشان می دهد
  • کار کردن با یک برنامه ورزشی به طور مداوم
  • نحوه نامناسب ورزش کردن
  • فشار بیش از حد به خود آوردن در تمرینات ورزشی
  • خوردن غذای فست فودی درست پس از باشگاه
  • بی توجهی به محاسبه کالری سوزانده شده در طول ورزش
  • عدم استراحت کافی بعد و حین بدنسازی
  • تمرین‌های سخت و بدون وقفه
  • ورزش کردن بدون تجربه و مربی
  • استفاده بی اندازه از مکمل‌ها و دیگر افزودنی‌های مجاز و غیرمجاز

خرید لوازم باشگاهی با قیمت مناسب 

مهمترین تمرینات بدنسازی بانوان

  1. اسکات در بدنسازی
  2. ددلیفت در بدنسازی بانوان
  3. شکم خلبانی مناسب برای بانوان
  4. جلو بازو در بدنسازی بانوان
  5. حرکت CLEAN و جیک
  6. پلانک دمبل مفید برای بدنسازی بانوان
  7. بارفیکس

تأثیر بدنسازی بر استخوان‌ها

ساختار استخوان‌ها به شکلی است که هر چقدر فشار بیشتری به آن‌ها وارد شود، مقاومت و توانشان بیشتر می‌گردد. به همین دلیل بدنسازی می‌تواند استحکام استخوان‌های شما را بیشتر کند.
در واقع شما با انجام مداوم تمرینات بدنسازی، می‌توانید تراکم استخوان‌های خود را افزایش دهید و همچنین خطر پوکی استخوان را از خود دور کنید.

معایب بدنسازی برای نوجوانان

بدنسازی برای نوجوانان بدون داشتن مربی و نظارت کافی روی آن‌ها ممکن است مشکلات سلامتی زیادی در دوران رشد و بلوغ بوجود آورد. علاوه بر خود بدنسازی مصرف مکمل‌های غذایی و داروهای تقویت کننده نیز مشکل دیگری است که نباید آن را دست کم گرفت.
نوجوانان تا سنین ۱۶ سالگی در مرحله رشد خود هستند. به این مفهوم که تراکم استخوانی در بدن آن‌ها هر روز رو به افزایش است و وارد شدن هر گونه فشار مضاعف روی استخوان‌ها می‌تواند در روند رشد استخوانی خلل وارد کند.
اگر نوجوان هستید، باید کمتر به سراغ وزنه‌های سنگین بروید. همچنین استفاده کردن از مکمل‌های غذایی که عموماً تغییر دهنده هورمون‌های رشد هستید، خطر دیگری است که شما را ممکن است تهدید کند.

با بدنسازی چربی به عضله تبدیل نمی‌شود؟

با بدنسازی هیچ چربی به عضله تبدیل نمی‌شود و با ورزش کردن و فشار آوردن روی عضلات، چربی‌ها شروع به آب شدن می‌کنند و این عضلات هستند که از زیر چربی‌ها بیرون می‌آیند.

اگر می‌خواهید لاغر شوید به جای اینکه بدنسازی کنید، شروع به گرفتن رژیم غذایی و در کنار آن ورزش‌های هوازی کنید تا کم کم شاهد لاغر شدن خودتان باشید.

همچنین اگر تصور می‌کنید که با قطع بدنسازی عضلات شما به عنوان یک زن تبدیل به چربی خواهد شد، کاملاً اشتباه می‌کنید. دلیل اینکه بیشتر ورزشکاران حرفه‌ای و بدنسازی بعد از خارج شدن از دوران اوج خود شروع به افزایش چربی در اندام‌ها می‌کنند، می‌تواند عدم رعایت رژیم غذایی همیشگی آن‌ها دانست.

بدنسازی و تأثیر آن بر عضلات و مفاصل

اگر دقت کرده باشید، در همه رشته‌های ورزشی زمانی برای بدنسازی وجود دارد. بدنسازی باعث می‌شود که عضلات شما برای انجام حرکات دیگر در طول هفته و حتی دیگر ورزش‌ها آماده‌تر شود. بر اساس مطالعات انجام شده، تحلیل عضلانی در سنین بالای ۵۰ سال با بدنسازی به شدت افت پیدا می‌کند.

اشتباهات متداول در بدنسازی

  • خوردن غذای فست فودی درست بعد از باشگاه
  • بی‌توجهی به محاسبه کالری سوزانده شده در طول ورزش
  • عدم استراحت کافی بعد و حین بدنسازی
  • تمرینات سخت و بدون وقفه
  • ورزش کردن بدون تجربه و مربی
  • استفاده بیش از حد از مکمل‌ها و سایر افزودنی‌های مجاز و غیرمجاز

اهمیت رژیم غذایی در بدنسازی

داشتن یک رژیم غذایی مناسب از اصول اولیه بدنسازی است. شاید اغراق نکرده باشیم اگر بگوییم ۵۰ درصد این رشته ورزشی را تغذیه تشکیل می‌دهد. اگر لاغر هستید با رعایت نکات مهم به وزن دلخواه خواهید رسید و اگر چاق هستید با رژیم لاغری و ورزش در کنار هم حتما کاهش وزن را تجربه خواهید کرد.

انجام ورزش هوازی در بدنسازی

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که انجام حرکات هوازی باعث کاهش حجم عضلات می‌شود. ورزش‌های هوازی علاوه بر دفع سموم از بدن میزان سخت و ساز بدن را بالا برده و به رشد ماهیچه‌ها کمک زیادی خواهد کرد. اگر به فکر رشد و حجم ماهیچه‌ها هستید بهتر است ۳ بار در هفته و هر بار ۴۵ دقیقه فعالیت هوازی انجام دهید.

اهمیت نوشیدن آب در بدنسازی

هیچ چیزی جای آب را نمی‌گیرد، خوردن آبمیوه، چای و قهوه هرگز جای خواص آب را نخواهد گرفت. بنابراین هم در هنگام انجام تمرین و هم بعد از آن مقادیر قابل توجهی آب و یا دتاکس واتر نوش جان کنید.

مطالعه بیشتر:

نیمکت بدنسازی بهترین لوازم بدنسازی در خانه

انجام فعالیت کاردیو در بدنسازی

بسیاری از افراد به اشتباه دیگران را راهنمایی می‌کنند که انجام فعالیت‌های کاردیو باعث لاغری شده و مانع از افزایش وزن بدنسازان می‌شود. این تصور کاملا اشتباه است و چربی سوزی با عضله سازی منافاتی ندارد.

عضله‌سازی چقدر طول می‌کشد؟

عضله‌ سازی اساساً نیاز به ۶ ماه در سال تمرینات مداوم و جدی دارد. اگر شما به مدت ۶-۷ ماه به تمرینات خود سخت بچسبید و به‌ طور منظم، با جدیت پیگیر شوید، می‌توانید حدود ۲ و نیم الی ۵ کیلوگرم عضله‌ی جدید بسازید.
بعد از یک سال، از ۵ کیلو به ۹ الی ۱۱ کیلو‌گرم دست می‌یابید. حتی ۵ کیلوگرم افزایش عضله نیز در نوع خود بسیار زیاد است، سرعت و افزایش عضله‌سازی در بدن‌تان بعد از مدتی به گونه‌ای پیش می‌رود که حتی نمی‌توانید تصورش را بکنید. این مقدار از افزایش حجم عضلانی در طول یک سال برابر با کار بسیار شدید عضلات است.

تأثیر روابط جنسی‌ بر تمرینات بدنسازی

بعضی‌ از بدنسازان از رابطه جنسی‌ هراس دارند و می‌گویند که در روابط جنسی،‌ میزان زیادی تستوسترون از بین می‌رود. این موضوع خیلی‌ وقت است که در میان بدنسازان وجود دارد؛‌ اما باید بگوییم که رابطه جنسی‌ افزایش تستوسترون در بدن می‌شود. با افزایش تستوسترون در بدن، عضله‌سازی و عملکرد ورزشی بیشتر خواهد شد.
شما باید به زمان انجام رابطه جنسی‌ دقت داشته باشید. بهتر است که لذت رابطه جنسی‌ را به بعد از تمرینات موکول کنید.

چه مواردی در رابطه جنسی بدنسازان تأثیرگذار است؟

همان‌طورکه گفته شد روابط جنسی‌ تأثیر مثبتی بر بدنسازی می‌گذارد. همچنین تمرینات بدنسازی هم می‌تواند در زندگی‌ِ جنسی‌ ما تأثیرات خوبی داشته باشد.

اثرات بدنسازی بر فرم و سایز سینه در بانوان

اگر سینه‌های کوچکی دارید می‌توانید با تمرینات بدنسازی و تغذیه مناسب پستان‌هایی خوش فرم و بزرگتر از قبل داشته باشید.
اما اگر سینه‌های شما بزرگ است و دچار افتادگی سینه هستید با تمرینات بدنسازی و تغذیه مناسب تنها می‌توانید آنها را کوچک‌تر و سفت‌تر کنید اما برای فرم دهی و سر بالا کردن سینه‌ها باید عمل جراحی را انتخاب کنید.
نکته مهم دیگر اینست که تنها به سایز و فرم سینه‌ها توجه نکنید چراکه داشتن شکمی صاف و کمری باریک می‌تواند هم سینه‌ها و هم باسن شما را بزرگتر و زیباتر نیز جلوه بدهد.

تاثیرات رها کردن تمرینات بدنسازی بر بدن

تاثیرات عضلانی
کاهش قدرت
کاهش انرژی
تغییرات قلبی عروقی
تاثیرات روی ترکیب بدنی

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.جهت اطلاع از ارزانترین قیمت خرید لوازم ورزشی و ارزانترین قیمت خرید لوازم بدنسازی رزان کالا 24 ساعته پسخگوی شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *