زیبایی و بهداشتی

تزریق ژل و بوتاکس: هرآنچه باید بدانید

بوتاکس چیست ؟

بوتاكس شکل تغییر یافته سم باكتری كلستریدیوم بوتولینوم است.

معمولا این باکتری باعث مسمومیت غذایی می شود، اما با تغییر ساختمان این سم، دارویی به نام بوتاكس به دست آمده است كه فواید دارویی متعدد و روزافزونی دارد.

بوتاكس در واقع اسم تجاری این دارو است كه توسط  ایالات متحده آمریکا ساخته می شود . در كشورهای مختلف این دارو به اسامی دیگری تولید و توزیع می شود كه معتبرترین آنها كه در ایران موجود است، دیسپورت نام دارد كه ساخته کشور انگلیس و مورد تایید FDA است.

بوتاکس و تزریق ژل به دو دسته تقسیم می شود :

1. ترکیبات فلج کننده 

که با فلج کردن عضلات پیشانی یا دور چشم، اسپاسم آن ناحیه را رفع می کنند و مانع از انقباض عضلات می شوند، بنابراین باعث رفع چروک و گاه بالا بردن ابروها می شوند و طول اثرشان بین 3 تا 6 ماه می باشد

تزریق مقدار کمی بوتاکس بطور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می آید از بین می برد در نتیجه صورت جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد. يک روش سريع و نسبتا غير تهاجمی است

برای درمان چروکهای پیشانی و کنار چشم ها (در مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) میتوان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت و ایجاد چروکها جلوگیری شود.

2. ترکیبات پُرکننده :

که با پرکردن شیارها باعث پرشدن چروک ها مثل پركردن خط خنده، رفع لاغری دست و صورت، گودی زیر چشم ها، افزایش حجم لب، گونه، چانه و نیز اندام (سینه و…) می شوند و این ترکیبات حتی برای پر کردن فرورفتگی های ضایعاتی چون سالک و… و نیز تغییرات محدود در حالت بینی کاربرد دارند

ترکیبات پرکننده به دو نوع موقت و دائم تقسیم می شوند.البته نوع ژل دائم(پلی اکریل آمید) خود دارای انواع مختلفی می باشد و مطالعات و تحقیقات متعدد بر روی برخی انواع آن در اروپا طی سی سال گذشته نشان داده که نه تنها هیچ گونه حساسیت، سرطان زایی، مسمومیت و… با آن وجود ندارد، بلکه غیرقابل جذب و تجزیه بودن، تطابق کامل با بافت پیوندی بدن و یکنواختی کامل آن نیز به اثبات رسیده است

ژل ها ترکیباتی هستند که چروک های عمیق و گودی ها را پر کرده و از آن ها برای برجسته کردن گونه و لب استفاده می شود. اثرشان بین 6 ماه تا 6 سال می باشد

ژل های موقت بین 6 تا 18 ماه و ژل های دائم حداقل تا 6 سال ماندگاری دارند.ژل های موقت مثل کلاژن ها و هیالورونیک اسیدها بوده و اسامی مختلفی مانند ژوودرم، روفیلان، رستيلن، ماتریدکس و… دارند

ژل های دائم در اصل همیشگی بوده، اما چون بعد از گذشت 5 تا 6 سال کوچک تر شده و بافت های بدن نیز تحلیل می روند، ماندگاری آن ها را باید بین 5 تا 10 سال در نظر گرفت. امروزه ژل های دائم به طور عمده شامل پلی اکریل آمید و پلی متیل متاکریلات می باشند.

تزریق بوتاکس و ژل برای چه مناطقی مفید است؟

با تزریق ژل، بلافاصله حجم از دست رفته به پوست بازمی‌گردد و چین‌هایی مانند خطوط لبخند و چین‌هایی که از کناره‌های تحتانی بینی در دوطرف شروع شده و تا گوشه‌های دهان ادامه پیدا می‌کنند، از بین می‌رود. ضمنا با برخی انواع آن می‌توان گود افتادگی‌های زیرچشم یا فرورفتگی‌های برخی قسمت‌های پوست را کاهش داد که برای شما نام می بریم:

  • پر کردن صورت
  • رفع جای جوش
  • برجسته کردن و فرم دادن لب
  • چانه و گونه
  • درمان پف زیر چشم
  • رفع خط اخم و خنده
  • زیبایی بینی بدون نیاز به جراحی زیبایی
  • برطرف کردن چین و چروک دور چشم
  • لیفت گردن
  • رفع اثر بخیه و جای زخم
  • رفع گودی و سیاهی زیر چشم
  • درمان افتادگی پوست صورت و گردن
  • چاقی موضعی درمان چین و چروک پوست صورت

چه کسانی نباید ژل تزریق کنند؟

1. زنان باردار یا شیرده

2. افرادی که سابقه بیماری‌های خود ایمنی همچون آسم و آلرژی دارند.

3. افراد مبتلا به دیابت که از انسولین استفاده می‌کنند.

4. افراد دارای بیماری‌های خود ایمنی شدید مانند لوپوس و روماتیسم و سندرم نفروتیک

5. افرادی با سابقه سکته قلبی

6. افرادی که از داروی آسپیرین یا وارفارین استفاده می‌کنند.

7. سابقه خون لخته شده و ترومبوز وریدهای عمقی

8. افرادی که به خاطر بیماری قلبی از داروهای مختلف استفاده می‌کنند.

9. افراد باسابقه سکته مغزی.

هزینه تزریق ژل و بوتاکس چقدر است؟

با توجه به مقدار ژل مصرفی برای برجسته سازی یا رفع چین و چروک که در افراد مختلف، متفاوت است.

برند های آمریکایی ( ژوویدرم و رستیلن) دارای بالاترین قیمت هستند و برندهای اروپایی قیمت متوسطی دارند و ژل های چینی و کره ای پایین ترین قیمت را دارند. بعنوان مثال هزینه تزریق ژل لب ژوویدرم که ساخت شرکت آمریکایی آلرگان است از اسکین فیل که ایتالیایی است بالاتر است . چنانچه هم لب بالا و هم لب پایین احتیاج به برجسته سازی داشته باشند ممکن است تا ۲ سی سی ژل احتیاج شود که هزینه تزریق بیشتر می شود و بر اساس مورد محاسبه می شود.

عوارض تزریق ژل لب چیست؟

  • کبودی

کبودی که روند طبیعی بدن میباشد،بعضی از افراد بیشتر ازافراد دیگر دچار این کبودی میشوند،میزان کبودی درافراد ژنتیکی میباشد همچنین سیگارکشیدن واستفاده از داروهایی مانند آسپیرین میزان این کبودی را افزایش میدهد.این کبودی ها درحدود 1 هفته بهبود میابد البته بستگی به فرد دارد. کبودی میتواند درحدود2 تا 10 روز باقی بماند.

  • قرمزشدن

قرمزشدن پوست برای هر بیمار متفاوت میباشد اما حدود 12 تا 24 ساعت این قرمزی ها ازبین خواهد رفت .

  • تورم

تورم ،سوزش وقرمزی درناحیه ای که سوزن تزریق شده است. تورم در صورت کاملا طبیعی میباشد وبرای هربیمار متفاوت است به دلیل اینکه لب ها یکی ازحساسترین ناحیه ها درصورت میباشد هرگونه تورم روی آن کاملا طبیعی است

  • طبیعی نبودن حالت لب ها

این مورد با ازبین رفتن تورم بهبود میابد.پزشک برای ازبین رفتن این حالت هابه شما ماساژدادن لب را آموزش میدهد .

خرید محصولات زیبایی و بهداشتی در رزان کالا

تزریق ژل بهتر است یا تزریق چربی؟

استفاده از چربی برای تزریق در چین وچروک (لیپوفیلینگ)

بعضی از بیماران علاقه دارند به جای ژل از چربی در ترمیم چین وچروک پوستشان استفاده شود.

در روش لیپوفیلینگ چربی را از نواحی باسن، ران یا بازوها با تخریب بافت چربی و به وسیله مخصوص (کانول) می گیرند، مواد زائد بافت چربی را جدا می کنند و ذرات چربی را با سرنگ مخصوص به محل چین وچروک خود بیمار ترزیق می کنند.

محاسن روش تزریق چربی، بروز نکردن واکنش آلرژیک و پایداری طولانی تر آن در محل تزریق به مدت ۳ ۲ سال است.

عیوب ترزیق چربی هم نیاز به دانش و مهارت زیاد پزشک، گران تر بودن از ژل، دستگاه مخصوص و طولانی تر بودن آماده سازی تزریق است که گاهی به چند ساعت وقت نیاز دارد.

در حالی که تزریق ژل بیش از ۱۵ ۱۰ دقیقه برای تزریق طول نمی کشد. خوب است بدانید که بیشتر عوارض این دو روش مشابه است.

 

ماندگاری تزریق ژل چقدر است؟

اگر به دنبال تزریق ژل و برطرف کردن مشکلات مرتبط با زیبایی خود هستید باید بدانید که ماندگاری تزریق ژل ارتباط مستقیمی با پوست شما دارد.

اگر میزان آسیبی که به پوست وارد شده بیشتر باشد مطمئنا مقدار ژل بیشتری برای رفع نیاز بکار گرفته می شود اما ماندگاری آن هیچ تغییری نمی کند.

پزشکان ماندگاری تزریق ژل را چیزی حدود یکسال برآورد کرده اند.

هر چند که رعایت نکات و مراقبت های پس از انجام این عمل میتواند تاثیر بسیار زیادی در تعیین هزینه نهایی داشته باشد.

اگر به دنبال رسیدن به نتیجه دلخواه هستید توصیه می شود که با پزشکی متخصص و کلینیکی معتبر همکای داشته باشید.

آیا تزریق ژل برای بدن ضرر دارد؟

ژل های هیالورونیک اسید از ماده طبیعی هیالورونیک اسید که در بدن به طور طبیعی وجود دارد ساخته شده است. بنابراین فیلر ضرری برای بدن ندارد.

در صورتی که تزریق فیلر در کلینیک زییایی معتبر انجام شود، هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

بعد از تزریق ژل لب چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

نکاتی که در مورد مراقبت بعد از تزریق ژل لب وجود دارد شامل موارد ذیل می گردد:

۱) در ۲۴ ساعت اول بعد از تزریق از مواد آرایشی روی موضع استفاده نفرمایید.

۲) طی ۲۴ ساعت اول پس از تزریق ژل ، می بایستی از ورزش های شدید (مانند ایروبیک)، قرارگرفتن بیش از حد در معرض آفتاب یا گرمای شدید و مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید.

۳) پس از تزریق ژل، تا ۷۲ ساعت از دستکاری و ماساژ ناحیه تزریق شده پرهیز نمایید.

۴) بهتر است در دو هفته اول از تماس با گرمای زیاد مانند سونا و حمام های داغ پرهیز نمایید.

۵) استفاده از غذاهاى سخت مانند ساندویچ، گاز زدن نان هاى سفت و سخت، کشیدن سیگار، پیپ، قلیان و بطورکلى هرگونه ضربه و فشار در ۷۲ ساعت بعد از تزریق فیلر(ژل) بخصوص در ناحیه لب ها ممنوع است.

۶) واکنش بدن نسبت به ژل های استاندارد بسیار کم است، تنها ممکن است بعد از تزریق، فرد دچار کبودی، قرمزی، درد، تورم و سفتی شود که معمولا تا یک هفته (حداکثر ۲ هفته) برطرف می شود.

۷) در صورت ایجاد کبودی بعد از تزریق ژل می توانید از آناناس، قرص های ویتامین C، کمپرس سرد (در ساعات اولیه بعد از تزریق ژل) و سپس کمپرس گرم(در روزهاى ابتدایى بعد از تزریق ژل) استفاده نمایید.

۸) در مواردی احتمال دارد ژل تزریق شده گلوله گلوله شود، این امر تا دو هفته پس از تزریق طبیعی است، در صورتی که پس از روز چهاردهم هم ادامه داشت، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *